Mad - 6 mdr

17. november 2016

Alder:
6 mdr.

Mad - 6 mdr

Kære Helen.

Så er jeg sørme på banen igen 😊

Tak for dit sidste svar angående søvn og putning.
Efter Oliver er kommet ud af sit tigerspring går det meget bedre med at putte og han sover meget bedre igen. Så du havde helt ret med at den pludselige ændring skyldes hans udvikling.

Oliver bliver 6mdr i næste uge og vejet nu 9,5kg 😊

Vi startede langsomt med grød da han var 4mdr og det gik egentlig godt starten. Men da vi får en måneds tid siden introducerede ham til Risgrød for første gang gik det galt. Han fik stadig kun smagsprøve af det og kunne lide det men efter et par timer begyndte han at kaste voldsomt op og vi endte på hospitalet. De mente dog det var en mave krus og ikke grødens skyld. Vi har holdt os for risgrød siden selvom lægen på hospitalet mente vi godt kunne prøve efter en uge igen. Men vi blev simpelthen så forskrækket.

Problemet er, at siden den episode har Oliver ikke rigtig ville spise andet end mælk fra sin flaske. Jeg har prøvet alverdens grød og mos men han lukker bare munden og vender hovedet. Han viser stadig synlig interesse for vores mad, griber ud efter det og er begejstret når skeen med hans ...

Annonce

... d-dråber kommer.

De sidste par dage er han blevet lidt mere interesseret igen og spiser lidt frugtmos og færdiglavet grød. Det er stadig småt men han spiser da lidt.

Men nu bliver han jo 6mdr og vi skal jo igang. Jeg tror og håber at når han kan få noget mad i hånden og kan få det samme som os så bliver det mere interessant for ham. Men hvor hurtigt må jeg gå frem nu hvor han ikke rigtig har fået noget grød eller mos. Må han selv sidde med noget banan, kogt kartoffel osv? Jeg er så mange for han kløjs i det nu hvor han jo ikke er vant til at spise? Må han begynde at få noget af vores mad?

Han har allerede fået sin første tand i undermunden så han kan godt bide i tingene 😊

Lige et side spørgsmål. Jeg glæder mig sådan til at jeg kan sætte ham i hans højstol og han kan sidde og spise der sammen med os. Han kan sidde der kort og så begynder han at "falde" forover, som om ryggen er for svag endnu.

Efter han selv kan vende rundt på maven (fra han var 4mdr) ligger han mere på maven end ryggen - så det undrer mig han ikke er stærkere. Er det normalt de ikke kan sidde mere i den alder?

Jeg ser frem til at høre fra dig.

Fra Olivers mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor